måndag 6 april 2015

DIY: Hemlagade Ikea Bestå-lådor

Då vi råkade se att Ikea hade ett ljudsystem på rabatt, tog det inte länge för oss att bestämma oss. Jag hade länge velat ha inbyggda högtalare. De vita på vår byrå byggde min man i lämplig storlek för att läggas in i Bestå-byrån, men det blev aldrig av. Faktum är att ljudet är lite för lågt nere. Så var det helt för lätt att lämna dem där de stod.

Uppleva-ljudsystemet kostade normalt närmare 300 euro, men nu fick vi det för 49 euro. Ingen stor investering alltså. Då vi i vardagsrummet främst ser på filmer är det heller inte så noggrannt med ljudkvaliten. De nuvarande ljudsystemen kommer att flytta ner i vårt kommande hobbyrum som även kommer att fungera som ett musikrum. Så även om det fanns en risk att ljudet inte var så bra som vi var vana vid, var det värt det.



Hemma tog det en stund att fundera ut hur allt skulle fungera. Vi tänkte inte få på alltsammans före det plötsligt började fungera. Ljudet är visst lite för lågt nere och tyvärr tappar ljudsystemet med jämna mellanrum subwoofern. Men, det fungerar just för det behovet vi har. Vi hoppas dock att en uppdatering av Uppleva skall hämta en fix till subwoofer-problemet.

Bästa med det nya systemet är att jag slipper tre apparater och två högtalare. Hela helheten finns i samma paker. Hittills har vi sett på filmer via vår playstation, vilket kan göra en något irriterad då vi använder spelkonsolens styrgrej som fjärrkontroll. Inte så bra användbarhet nej... Då alla apparater dessutom sett helt olika ut har det inte sett särkilt redigt ut. Nu ser man endast en grå panel. AppleTV:n stannar dock här uppe. Då tv-kanalerna endast tycks sända skräpprogram lär den fortsättningsvis vara i flitigt bruk. Apparaterna ligger dock ännu i skåpet och väntar på att få flytta ner bara källaren är dammfri.



Nöjd över mina nya apparater åkte vi till Ikea i hopp om att hitta passande lådor under systemet. Hittills har Ikea alltid haft resten av pusselbitarna. Den här gången blev jag dock riktigt besviken. Kanske för att man är van vid att det brukar vara uttänkt. Vi skulle ha behövt en 22 cm hög låda, men den enda som rymdes in var en 16 cm hög. De visade upp åt mig hur de satt in en Uppleva och en låda och hur fint det blir en 6 cm hög öppen hylla däremellan. Vad tusan gör man med en sådan undrar jag???

Efter ett varv hemma med lite tilläggsfundering åkte jag tillbaka till Ikea och köpte två skåpdörrar och två inredelar av lådmoduler. Räknade ut att den högre lådmodulen fick plats om man gjorde en egen frampanel. Därefter lämnade jag över delarna till min man :) Han cirklade av skåpdörrarna till passlig höjd, byggde ihop lådorna och gjorde egna hål i dörrarna för att sätta fast dem som frampanel. Den avsågade kanten är neråt, så den syns inte. I framtiden kan vi stryka fast en vit hinna där, men får se om vi orkar. Det man inte ser, stör inte.


Höjden på lådan blev perfekt för DVDn och CD skivor (en låda för var sort). Hade lådan varit lägre hade det inte gått att ha dem så här. Enda felet med lådorna är mera att de inte glider hela vägen ut. Så längst bak får man ha de filmer man sällan ser på medan barnfilmerna är längst fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...