söndag 5 april 2015

Pyssla med barn: Påskpyssel och älvor


På lördagen sprang barnen traditionsenligt från dörr till dörr utklädda och delade ut kvistar i hopp om något gott. Då det regnat på förmiddagen var utstyrseln något enklare i år och båda fick på sig lite kattöron och så körde vi runt till släkt och vänner. Kvistarna plockade vi samma morgon. Tösen virade duktigt själv fast fjädrar med tunn metalltråd. Gossen delegerade jobbet och pekade ut vart han ville ha sina fjädrar. Påsktraditionen är ett bra sätt att få barnen ut ur hemmet, så var det ganska kul att få springa runt med dem då de var på super humör.


Bästa med semestern är att man har så mycket mera ork att njuta av sina barn. Med ett städat hem (efter kalaset) är det dessutom inga plikter som hänger över huvudet på en. Så idag passade vi igen på att fortsätta pyssla och satt i en evighet alla tre och pysslade. Har köpt en svart vaxduk som pysselskydd, så att jag slipper oroa mig över hur borde tål och så syns ju inget på den mörka duken heller.

Då jag fått en hel ask med servetter var det naturligt att plocka fram dem och fundera vad man kunde hitta på. Barnen såg på morgonen på tösens favoritserie Mia och jag, som handlar om älvor och enhörningar. Så pysslandets tema var helt klart. Klippte ut varsin figur åt dem i paff som de sedan fick göra vad de ville med.

Samtidigt pysslade jag mitt eget och berättade för dem hur jag gjorde. Har märkt att barnen vill visa att de kan själva, så de vill oftast göra sina egna grejer. Men, så plötsligt nappar de ändå på något jag gör och gör även det. På så sätt lär de sig nya saker om de vill, men tvingas inte göra som jag.

Pysslade själv fjärils- och älvvingar. Klippte ut passliga bitar ur servetterna och tog sedan bort alla extra lager från servetten. Därefter tillade jag bokplast runt. På så sätt blev vingarna svagt genomskinliga. Mina vingar saknar dock ännu kroppar, så får se vad jag hittar på.


Som jag anade nappade tösen genast på idén och hennes älva (Mia) fick vingar gjorda på motsvarande sätt. Gossen provade även på vingar, men tyckte det var roligare att färglägga Mo. Mo har en massa olika geomteriska figurer på sig, som skulle ritas ut i glada färger.


Efter en god stund av pysslande och en hel del små bitar över allt, började barnen istället klä ut sig själva till Mia och Mo. Tösen lagade en egen vattensskjutare och jag fixade en åt gossen. I serien har alltså de snälla älvorna vattenskjutare som armband och skjuter de elaka med vatten, medan de elaka kastar ormar tillbaka. Vattenskjutarna lagades även av servetter och bokplast och var med hela kvällen. Till sist sprang vi alla runt då barnen "sköt vatten" på mig medan jag kastade ormar (tygbitar) på dem. Varje gång de träffade mig måste jag krympa och bli liten, för så går det i serien. Tösen tog även lite sinitarra och klistrade fast en fjäril på sitt finger, då de i serien har fjärilsringar. Gossen tog sitt fjärilsstämpel han fick i ett påskägg och stämplade en på sig.



Förutom en massa fantasilek klippte vi även ut lite traditionellare pynt. Några ägg i från gula servetter och några hönor. De pyntar nu barnens fönster.


Medan jag och barnen pysslade och härjade fixade pappa vår tv så att vi äntligen har vanlig tv-sändning här hemma. Hittills har vi endast sett Netflix och filmer från tv rutan. Främst har jag saknat nyheterna på morgonen. Nu finns dock risken att man ser på en massa skräp man lika väl kunde låta bli att se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...