tisdag 14 april 2015

Trädgården: Vårstädning på gården

Så är det väl på våren för de flesta. Följer med trädgårdsforum på nätet och alla visar bilder hur de längtar efter sommaren och hur de röjer undan vintern.

För oss betyder dock röjande kanske mera husprojektsröjande, men lite trädgårdsfix har jag redan åtagit mig. Tegelstenarna runt min lilla odlingsplätt tog sig en helt ny indelning då en lastbil körde över gården i månadsskiftet. Samma lastbil lär ännu köra åtminstone två varv och dessutom kommer ännu betongbilen förbi. Men, alltid kan man ju hoppas att mina odlingsområden inte blir påkörda om det syns att något växer. Så redde ut stenarna och svängde på dem för att få en renare yta fram. De hade hällt ut leran av borrandet för jordvärmen rakt på odlingsområdet, så allt såg rätt grått och fult ut. Lite skyddade mina grankvistar, men helt klart inte tillräckligt. Försökte även jämna ut bilspåren lite. Ju mera rötter marken har och ju torrare det är då bilarna kör, desto bättre chans har min gräsmatta.


Satt även lite till mylla, men vågade inte röra allt för mycket om runt rabarbern, då jag redan märkte små röda knoppar som stack upp. Sån tur placerade jag dem närmast staketet så de lär inte bli påkörda. Jordgubbarna såg dock lite mera lidande ut. I år lär det bli gräslök och morot i de tomma luckorna. Tänker även vidga på området, men det väntar på lite omplanering av området. För stunden får det här duga.


Teglen skänte vi bort, så vi slapp städa undan dem. En lite del finns ännu kvar som vi får skänka eller föra till soptippen. Under veckoslutet hade vi en paketbil till låns, så vi packade in så mycket betong och annat skräp vi fick in i bilen. De tyngsta plattorna vid källartrappan lämnade vi kvar och kuskade senare till terrasområdet. Planen är att använda dem då vi bygger terrassen. De mest bärade delarna av terrassen skall gjutas på plats. Men till resten duger betongplattorna ypperligt. Har försökt städa bort en massa betongbitar och kakelskärvor och hoppeligen fått så mycket som möjligt bort.




Kvar står ännu en jordvärmepump, som väntar på att nästa steg i kopplandet skall ske. Pumpen som nu stått i två veckor på vår gård är för stor för att rymmas in i källaren. Då vi köpt tjänsten är det tvugna att lösa problemet, så de lovade hämta en tu-delad jordvärmepump istället. Därav lite extra körning på gården, men slutresultatet lär bli bättre för oss. Ibland är det skönt när nån annan tar ansvaret för att få något gjort.

Ännu skall en vägg fällas i källaren, men då det är frågan om lätta block, lär de inte vara svåra att föra bort. Nu är gräsmattan nästan tom på saker, så den får passa på att återhämta sig. På så sätt hoppas jag den håller kommande påfrästningar bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...