söndag 12 april 2015

Borgå

MLL ordnade lopptorg i Borgå så tillsammans med en vän tog vi en åktur. Skönt att vara en förmiddag lite på färd. Det har blivit så lite tid utan barn att jag nästan glömt hur det känns. Få sitta på café i lugn och ro och tala.

Loppiset var en stor parkeringshall full med bord. Vi kom inte då det öppnade, så det mesta hade säkert farit. Försäljare var dock ganska villiga att pruta då tiden gått och värsta rusningen var förbi. Gossen fick rockar och en college. Annars börjar barnen vara så stora att det är svårt att hitta något åt dem mera.



Det är länge sedan jag varit i Borgå. Åt lite lunch på en restaurang med husmanskost. Senare tog vi även en kopp kaffe. Fick med mig en egen mjölkkanna, kaffe och ett timglas. Första gången jag serverats café au lait på det sättet. Lite svalt var det idag för terrassväder.



Visst är de gamla husen vackra. Synd att en del är i så dåligt skick. Ett kvarter var dock det lite mera satsning på. Kvarteret låg bakom caféet. Det gula huset var speciellt tufft då det stod helt på snedd. Såg nästan ut som om det urprungligen byggts så snett.


Bakom caféet fanns även en ingång till ett litet museum. Vi tog en tur då det var fritt intrede. Tog dock inga bilder, då jag inte visste om det var tillåtet. Från taket hängde några intressanta vingliknande konstverk gjorda av glasspinnar. Det fick mig lite insprirerade att pröva gör något av platta träpinnar. Fann även ett set med betonghus gjutna i mjölkburkar med målade fönster. Ett konstverk gillade jag även på avstånd. Det såg ut som en förstorad hamsterlik varelse som låg med ett svärd i handen på rygg med tassarna i vädret. Den såg stilig och dramatisk ut på håll. Den tappa dock lite charmen då jag såg att huvudet var skillt från resten av kroppen.

De flesta butikerna var souvenir eller hantverksbutiker, så vi stannade inte speciellt länge. Detsom ställts upp i fönstret lockade inte alltid så mycket, då det var sedvanliga magneter och turistkort. Ofta blev man överraskad då man steg in. Lite synd tycker jag för då skilde man inte riktigt åt på dem. Mången inredningsbutik var även sådan att jag hade gillat den för något år sedan, men märkte att jag vuxit ur stilen. En härlig klädbutik hittade vi dock. Men, priserna var inte sådana att man köper något oplanerat. Kanske jag får komma tillbaka en annan gång.



Tyvärr var ju mången butik stängd då det var söndag. Hade gärna kikat in i bland annat en lockande leksaksbutik.

Passade förresten på att ta en bild på mig själv i mina nya glasögon. Gillar dem fast de är en hel del större än jag är van vid. Inte så bra på det här med selfies...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...