tisdag 14 april 2015

Trädgården: Små växter med hopp

Alla de små börjorna till något vacker ger en lite hopp om en fin gård. Får lite hålla i tyglarna för jag skulle gärna fylla gården med en massa fint, men tyvärr är det ju inte så fiffigt riktigt än med allt som skall fixas. En lite rododendron skulle jag gärna plantera och två små blåbärsbuskar. Tänkte placera dem i utkanten av gården, så de skulle knappast ta allt för mycket skada... eller så väntar jag ännu...

Pinonen min har varit skyddad ända tills nu med grankvistar. Då jag lyfte på dem hittade jag några röda små knoppar som haft mysigt och varmt. Kanske jag borde ha skyddat dem en stund till för nätterna kan ännu vara rätt så kalla. Pionen var en överraskning förra året. Den blommade dock inte då så vi får se hur det går i år.


Runt pinonen och lite här som där finns en massa andra små överraskningar. Små knoppar sticker upp längs med den gamla källartrappan. Där hade förra husägaren sina finaste blombänkar, så lite spännande är det ju att se vad som överlevt allt grävande. Många lökar har även flyttat på sig, så det kan växa en krokus eller tupan mitt i gräsmattan.



Alla blommor är ju dock inte lika fint placerade. Mitt i min grushög växer nu en tulpan och mitt i min stenkant något som ser lite lidande ut av att ha legat under stenarna... De lär tyvärr få flytta bara jag är helt säkert på vad allt jag har. Tur nog hittar blommor lätt nya tacksamma ägare ifall de inte passar in här. De flesta av mina narsisser har nämligen fått flytta bort, för av någon orsak är det en blomma som inte hör hemma hos oss.



Min framgårds blombänk tog ett litet baksag då några harar bestämde sig för att hälsa på. De har ätit upp alla krokusar utom en och grävt upp de flesta lökarna och mumsat i sig dem. En stor del av tulpanerna ser även något bekymrande ut. Får se om lökarna överlever. Lär få hitta lite giftigare blommor för framgården om jag vill hålla kvar blommorna. Tur nog hade jag köpt ett väldigt litet antal blommor endast med tanken att fylla tomma luckor.


Inomhushar mina lobelior och dalior börjat synas på ytan. En av daliorna har dock inte ännu hört av sig, så får se hur det gick. Lite fattigt med endast två :P Får köpa flera till nästa sommar ifall det ser fint ut. Tomat och paprika plantor blev det inte många av i år pga utrymmesbrist. Ännu är de rätt så små. Ett antal små sammetsblommor har även börjat gro.


Har satsat på lite och många olika för att testa vad som fungerar. Blir det bra kan jag köpa flera och ta bort eller flytta på dem som misslyckas. Krokusar lär jag sätta på bakgården istället och tulpanerna får stanna i krukor på framgården för där har de fått vara i fred.


Ännu har jag även en pionfröpåse som väntar på beslut. Öste en del ut på framgården, men överväger att sätta resten i kruka eller på någon liten myllhög tills bättre ställen uppenbarar sig :) De lär gå att flytta lika bra som andra blommor, så vi får väl hoppas att det stämmer. Är dock ganska säker på att pioner i förformat inte kan lyckas, men det skadar inte att testa.

Köpte även två påsar Mr Fokker. En helt ny bekantskap för mig. De placerar jag tillfälligt i en plastlåda. Tanken är att placera dem i kruka bara den är byggd. Den går dock att förhandskultivera, så den skall väl klara av att flyttas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...