lördag 22 december 2012

Barndagar

Då vi inte fått någon dagisplats, gäller det att fortsättningsvis hitta på något program åt båda barnen varje fredag. Efter årsskiftet blir det jobb tre dagar i veckan. En dag mera skulle egentligen vara det bästa alternativet, då det är skönt att ha en dag hemma med barnen även om den kan vara ganska tröttsam.

Igår var jag väl förberedd, så passade på att slå två flugor i en smäll. Vi bakade pepparkakor och tog julfotot på barnen. Årets julkort blev alltså i digitalt format. Pojken tyckte massor om att baka och klotta. Det är så mycket roligare att ha honom med, nu när han hålls snällt i matbordet och inte behöver vaktas. Så jag sprang mellan plåtarna, barnen och spisen och satt i fler och fler pepparkakor medan barnen lagade grisar, hjärtan, hästar och annat skoj. De hade på sina matchande förkläden som jag sytt av tyg från Eurokangas.

Förklädens tyg: Eurokangas


Förutom att vi bakade hann jag sy färdigt förra fredagens projekt med flickan. Vi dekorerade varsin tygbit med glitterfärg för tyg. Idag tog jag i tu med overlocken och sydde hårband av dem. Perfekt sätt att utnyttja restbitar och göra något smått med barnen.

Glitter färg från Hobby Point, tyg Eurokangas
Hade genast nytta av ett hårband med namnet på då vi på kvällen for till HopLop med barnen. Då gossen for med fart omkring blev det svårt att hålla koll på båda. Tösen klarar sig sån tur redan väldigt bra och rusade omkring med sina vänner. Hade hon dock tappat bort sig hade det varit bra med namn och gärna även telefonnummer på något plagg.

Fick klättra och rutcha och härja i HopLop, då gossen som bara är ett år absolut skulle gå i alla andras takt. Upp klättrade han för alla konstiga stegar och ner för alla rutchbanor. Helt allt fick han inte göra ensam även om han var av annan åsikt. Tänker nog besöka HopLop med honom på tumis då tösen är på dagis. Det blev bra motion för mig och gossen älskade det.


Idag har jag hunnit söka de sista julklapparna. Snart skall jag börja koka ossobuco för köttpastejer och buljong. Dessutom skall julgranen pyntas och pepparkakorna dekoreras. Min man får i år ta brännskadorna och limma ihop pepparkakshuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...