söndag 9 december 2012

God tomatsås

Prövade ett recept tidigare i veckan, med en god tomatsås som bas. Den var så god, men ändå enkel, att jag lär göra den om möjligt istället för att använda konserverad tomatkross. Receptet kommer från en Rachael Ray -show. Oftast tycker jag hon gör recept som ser goda ut, och sedan förstör hon dem med att t.ex. lägga allt på ett vitt bröd eller i hamburgare. Senaste receptet jag prövade, pasta ratatouille, kan jag dock varmt rekommendera. Tomatsåsen som var basen för maten kan man lätt laga i förväg och konservera själv som bas för t.ex. pasta bolognese, som jag ämnar laga senare idag.



Man hackar tomater eller körsbärstomater i små bitar och lägger dem i en form. På ringlar man olivolja, salt, peppar, örter och vitlök. Sedan allt i ugn för ca 15-20 minuter på 200 °C. Efter det låter man det svalna något. Sedan sätter man det i mixern, eller mosar ifall man förderar en mindre slät konsistens. Lätt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...