torsdag 27 december 2012

Provdockan i bruk

Vi hälsade på hos föräldrarna igår. Fick en massa fina julklappar som tomten fört till min gamla adress :) Tomten hade helt klart lyssnat på mina önskemål och köpt mig flera pyssel- och syböcker. Man kan inte ha för många! Skönlitteratur kan jag lätt ge vidare, men mina pysselböcker får man inte röra. De läses om och om igen. Förutom att tomten fört böcker till mina föräldrar, fick jag även en söt bok av min kompis om att sy enkla leksaker åt barn. Funderar om min 3½ -åring är för ung för att lära sig sy. Där fanns många fina projekt hon kunde delta i.


Har ännu endast hunnit bläddra i böckerna, då jag satte uppe igår sent och prövade min hemlagade provdocka. Så härligt! Syendet är en njutning när det fungerar. Valde att börja med ett projekt av trikåtyg köpt från Eurokangas. Midjans dekorations mönster är taget ur en Burda tidning, men resten tänker jag göra med hjälp av dockan. Endast halshålet kan behöva lite justering på mig själv, då jag valde att inte laga en docka med hals. Får ta laga en till version 2, ifall det nångång blir en sådan. Försökte fotografera skapelsen, men mörkt tyg i ett mörkt rum vill aldrig bli riktigt bra. Dessutom syns alltid alla fel mycket bättre på bild än i verkligheten. Prövade klänningen efter att jag tagit bilden och den satt väldigt bra.



Hade dockan hängande på en skåpdörr. Det var helt praktiskt. Jag satt på ställe, men fick olika vinklar på dockan med att öppna skåpdörren. Den behöver dock en lite bättre plats för framtida bruk. Funderar vidare på det först då vi flyttat. Hoppas på att hitta en plats åt den i källaren i kommande hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...