tisdag 23 juli 2013

Badrumsmatta, bordstablett eller kavaj

Så många alternativ av samma material. Köpte lite "trasor" (om man kan kalla de det, på finska ontelokude). Har tidigare virkat en leksakskorg av samma material. Nu besökte jag Menita och köpte de två sista nystanen av en grå-beige färg. Leksakskorgens material beställde jag via en nätbutik vilket var en del förmånligare, då jag slapp postkostnader då säljaren råkade hälsa på i samma stad.

Experimenterade lite med materialet. Har funderat på att pröva sticka något av materialet. Det blir en lite tjockare och styvare stickning av det och funderar huruvida man kunde laga en bolero-kavaj av det. Lite ojämnt blir det då snöret är platt och inte runt. Oberoende så räcker inte två nystan, så om jag vill förverkliga projektet är det bäst att köpa lite nya trasor. Kanske ett rundare snöre i så fall. Såg ett i gammalrosa som jag övervägde, men då de såldes i så stora mängder valde jag att ta det här istället. Det rosa såg lite mjukare ut, så det kunde även passa bättre. Har dock ganska många projekt på gång, så tror det får vänta lite.





Ett projekt jag däremot inte kan låta vänta är att virka en matta genom ett nät. Såg idén i en tidning för länge sen, men studerade inte riktigt tekniken. Principen är ju väldigt simpel, men det var att fundera huruvida man skulle göra det som en stickning, så att allt går i samma riktning eller av och an. Tekniken ger friheten att göra intressanta mönster. Precis som när man broderar med rutor, kan man rita bilder i rutnätet. Provbiten är gjord i ett gumminät ursprungligen köpt från Etola. Mamma har sådana under sina trasmattor, så passade på att nappa en liten bit. För slutliga projektet måste jag nog skaffa egna bitar. Tekniken kunde både passa som en matta till badrum eller sovrum. Alternativt kunde man göra samma med en lite tunnare linnetråd och ett finare nät (finns även att nappa här hemma som provbit). Baksidan blir inte lika vacker, så om man vill kan man även sy tyg på baksidan. Då vävnaden är luftig är helheten mjukare men även slattrigare. Kanske lite för slattrig för att bli en sovrumsmatta som jag ursprungligen tänkt.


Medan jag experimenterat med mina trasor har barnen underhålligt varandra. Tösen tycker om att rita och gossen är stormförtjust i bilar. Kombinationen är att rita bilbanor. Vi har gjort det många gånger. Jag ritar snabbt vägarna medan tösen fyller ut innehåll mellan dem. Pojken kör främst på banorna och ibland lite utanför. I dagens ritning blev det parker, dagis, båthamn, parkeringsplats osv.


3 kommentarer:

  1. Hej vart hittade du beskrivning på hur man virka r eller flätar den där mattan med halkskyddsnät??

    SvaraRadera
  2. Hej vart hittade du beskrivning på hur man virka r eller flätar den där mattan med halkskyddsnät??

    SvaraRadera
  3. Hej. Märkte tyvärr inte din kommentar före nu. Jag har funderat ut det själv, så det finns inga instruktioner annat än bilderna. Det är bara att dra öglan tråden genom nästa hål, precis som om man virkade vanligt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...