lördag 13 juli 2013

Mönster på rulle

Köpte under veckan en klännings som verkade väldigt lovande. Lite att ta in i nacken tänkte jag. Inte värst svårt då sömmarna var många och avigsidan lätt åtkomlig. Nedre delen kom jag inte åt att pröva då de i butiken hade satt alarmsystemet fast i klänningen så att fodret var dubbelvikt. Orkade inte springa och prova den en till gång med trötta barn som redan tömt varsin russinask för att orka hänga med. Tyvärr var dock nedre delen som ett korvskinn. Gick inte att sitta eller gå. Så vad gör man då...



Jo man plockar fram en rulle bakplåtspapper, en penna och några passliga vikter (saftburkar). Sedan gör man ett mönster åt sig av klänningen. De flesta mönster jag prövat sy enligt har varit helt fel för min kropp. Då jag äntligen hittat en klänning som endast krävde lite intag i ryggen och utvidgning runt höfterna, kan man inte låta bli att utnyttja tillfället. Bakplåtspapprets bredd är ganska lämpiligt för att kopiera en klänning. Bara att rulla fram lite mera papper då man kopierat en del. Sedan har man ett klänningsmönster färdigt på rulle. Det kan vara bra att skriva mönstrets namn på kanten, så är det lättare att hitta rätt. Ett snöre runt och sen sticka in i en låda eller en hink.

Klänningen hade nog inte varit så dyr, men ett bra mönster är alltid värt att spara. Det lönar sig även att kopiera plagg man har i skåpet ifall de sitter bra...eller kanske det bara är min kropps om inget riktigt sitter på. Har axlarna långt bak och en svank rygg, så en påse i ryggen är något att räkna med oberoende av plagget.

Idag blir det dock inget syende, då jag sitter största delen av dagen bakom ratten. Vi skall hälsa på släktingar och fira min farmor. Hon har inte sett lillpojken och jag har inte sett min kusins barn, så ser fram emot att komma fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...