måndag 22 juli 2013

Stickat i ministorlek

Prövade mig på ett av Novitas mönster åt liten baby. Då storlekarna var för stora blev det att förminska den ännu ett steg för att passa en mycket liten en. Stickade en hjälmmössa i gammalrosa. Valde ett bommull som var färgat med naturmaterial. Lade med garnets lapp, så att även mottagaren skall veta vad det är stickat av. Känns extra viktigt då garnet kommer i närkontakt med huden. Stickade största delen av mössan mitt i natten, så det mörjade bli lite svårt att hålla räkningen. Tänkte även börja på en ny en, men gav upp då jag hela tiden hade fel antal maskor. Ett jobbigt mönster då man hela tiden tar in och gör nya maskor. Annars roligt att sticka, då det är så litet. Garnet var även ljuvligt att hantera. Då mönstret sade att man skulle öka med att ta en "langankierto" blev det små hål där man öka. Skulle jag göra om det skulle jag inte öka så och sy ihop allt med en symaskin istället. Hoppas mössan passar.


Har även tidigare stickat ett par yllesockor i miniformat. Mönstret är samma som tidigare, men det blev oväntat nog mycket mindre. De lär dock bli riktigt bra. Garnet är ett yllegarn, Novita Wool om jag minns rätt. Tyvärr här jag inte lappen kvar.

Medan jag haft mina projekt har tösen haft sina egna. Tidigare brukade vi pyssla tillsammans medan gossen sov, men nuförtiden vill tösen hellre ha sina egna projekt där mamma inte får blanda sig. Endast ibland kommenderas man göra något för uppmärksamhetens skull. Medan jag stickat har tösen bland annat lagat sig ett eget pärlhalsband och -armband. H&M har så passliga set.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...