lördag 5 januari 2013

Drops Design stickad bolero

Fäste trådarn ikväll på boleron jag stickat från ett Drops Design mönster. Det finns så många fina att man knappt vet var man skall börja. Det här var så enkelt att jag tror jag skall göra en till. I princip stickade man en fyrkant som man sydde ihop i kanterna, så att det bildas armhål. Sen stickar man resor hela vägen runt och runt armhålen. Själva boleron stickade jag med en stickningsmaskin. Garnet var ett laxrosa, tunnt bommulsgarn. Namnet har jag tyvärr inte kvar, men köpte det i Menita. I  resoren stickade jag med dubbelt garn.



Nästa jag stickar blir med tunnare garn och tätare. Dessutom formar jag lite mera ryggen, så att det blir djupare. Försöker hitta passligt garn, men har inte ännu funnit det. Nästa är nog att lära mig avsluta stickandet, så att det töjer lite bättre. Såg på tv:n att de avslutade stickandet med att sy med nål. Kanske jag kunde hitta något på youtube.


3 kommentarer:

  1. Har inte provat men om man avslutar med sörre stickor borde det ju bli lösare och då töja mer...

    SvaraRadera
  2. Har prövat det, men det blir lätt fult, då maskorna blir så stora. Hon som gjorde det på tv:n använde en nål och plockade på något sätt upp maskorna, så att hon "sickade" av och an. Lite som om man skulle sy sik-sak. Förstod dock inte riktigt hur hon gjorde det. De visade det för snabbt.

    SvaraRadera
  3. Ett alternativ. Hon lagade en extra maska emellan.
    http://www.youtube.com/watch?v=XuEvgZ69JeM

    Det här såg enkelt ut, men undrar om det kan fungera: http://www.youtube.com/watch?v=cGHItYwr1us

    Skall troligtvis till Menita med mamma imorgon, så kanske det blir något projekt att experimentera med

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...