måndag 7 januari 2013

Hello Kitty -mössa

eller kanske bara en kattmössa? Tösen har sett många Hello Kitty -mössor, så hon ville ha en hon med. Dessutom ville hon ha en mössa med paljetter. Så hur kombinerar man dem två, för mera mössor behöver hon egentligen inte? Jo, en Hello Kitty med paljettrosett. Vet inte om den blev alltför lik. Hon ville även ha knappar som ögon, vilket gav en lite annan form åt ögonen än vad de borde ha. Söt tycker jag den är oberoende.
Hittade inget passande paljettyg, så det blev att sy eget. Köpte en paljettråd tösen valde och sydde den fast på en restbit som jag råkade ha i samma färg.



Det är ganska enkelt att sy en mössa med skydd för öronen. Det skulle dock kräva lite mera närvaro av modellen man prövar den på för att få den rätt. Först stickar man två trianglar som man lägger upp på samma rundsticka. Sedan lägger man upp så många maskor mellan trianglarna som det blir avstånd på bakhuvudet, då man placerar trianglarna på öronen (därav är närvaro av modell ganska viktig). I andra kanten av trianglarna kan man fortsätta öka som om man stickade trianglar. Sedan stickar man en par centimeter av och an. Efter det meter man på samma sätt avståndet på framsidan och lägger upp passlig mängd maskor för det. Sedan stickar man runt. Resten är som en vanlig mössa. Snören stickar man med lägga upp tre maskor på en sticka och alltid börja från samma kant, utan att vända på stickningen.

Skulle jag göra om den skulle jag göra den mindre och antingen lägre i pannan, eller sedan flytta lite på knytsnören, så att den får en annan vinkel. Fodret kunde ha varit i samma färg som rosetten. Nu blev fodret taget från en fleece filt som fått fläckar i ena kanten. Nu delade jag upp intagandet i fyra delar och fick alltså en lite kantig topp. Nästa gång delar jag det i fem för att få en kant längst bak. Det blir rundare så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...