onsdag 2 januari 2013

Duva av pappersmassa

Lovade tidigare visa hur vi gjorde fågeln av pappersmassa med tösen. Har ännu kvar en gris gjord på motsvarande sätt. Den gjorde jag  i slutet av dagiset, så tänkte att projektet skulle passa en 3-åring. Bra klarade hon av att hjälpa med alla skeden, utom limmandet med limpistolen. Det passade jag på att göra medan hon sov.

Allt började från en vanlig ballong som jag blåste upp. Tejpade en remsa runt den som formade det till en fågel. Efter det rev vi med tösen en tidning till små bitar. Blötlade dem i vatten och lite trälim och placerade ut dem på ballongen. Området runt ballongknuten lämnade jag tom. Efter det spred jag ut en blandning av trälim utspätt med ca hälften vatten på pappersbitarna runt ballongen.


Lade tre lager tidningspapper på ballongen med samma metod. Därfeter lät jag ballongen torka några dygn. Hängde den med ett snöre från knuten. Sedan tog jag ett finare papper och gjorde lika. Pappret hade dock blivit finare om det varit tunnare. Pappret var ursprungligen köpt för den japanska stjärnan.

Efter att allt torkat spräckte jag ballongen och tog ut den. Sedan limmade jag några lager av det finare pappret med samma metod som tidigare över hålet som blivit efter ballongen.

Böjde en bit vit kartong till en näbb som jag penslade lim på. Gjorde samma åt fågelns bröst. På båda områden ströde jag silverglitter som passade ihop med pappret. Limmade fast näbben med limpistol. Lagade även ögon med glittret, men de syns inte värst bra.

För fjädrarna borrade jag fem små hål i stjärten på fågeln. Stack in två fjädrar i varje hål efter att ha doppat dem i limpistolens lim. Sedan var fågeln färdig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...