tisdag 15 januari 2013

Kenwood Major Titanium

Nu har jag den äntligen, en Kenwood matberedare. Vi fick halva maskinen till julklapp och halva köpte vi själv. Har prövat den nästan varje dag, men ändå inte ännu prövat alla funktioner. Som första kan jag konstatera att alla delarna, utom stänklocket, känns väldigt stadiga och hållbara. De väger en hel del och tar ganska mycket plats, men det märks att de är av kvalitet då man håller i dem. Stänklocket är det ända som känns som om den kunde gå sönder när som helst och sitter fast lite halvbra.


Själva apparaten är även ganska stor och tung, så man flyttar inte allt för mycket på den. Tur nog är den snygg, så den får gärna stå framme. Med paketet kom två olika sorters delar, skålen med olika krokar och smoothiemixern. Lite får man vara försiktig, då alla delar vispar när man sätter igång apparaten. Bäst att koppla loss visplar och annat innan man lagar sin smoothie. Oftast är en tekniskt enklare lösning även mycket hållbarare, så det här är nog en sak som är positiv och inte negativ.

Prövade först smoothiekannan. Den känns stadig och bra, men den har egentligen ganska små blad. Man måsta alltså ha en del vätska i kannan för att det skall snurra ordentligt. Det här är dock väl ett ganska allmänt fenomen bland den här modellens kannor. En vanlig mixer med stora blad är mycket effektivare. För vanliga smoothien fungerar det alltså ypperligt, men för t.ex. "bananglass" går det inte alls då det är för lite mjölk och för mycket frusen banan. Då vill det inte snurra alls. Man får ta loss kannan och skaka om ett antal gånger för att få det bra. För det finns dock en helt egen mixer, men tyvärr inte i glas. Lagar alltså ännu glass med min vanliga mixer, fast den har plastskål.



 Igår bakade jag lite semlor (morots-äppel-bröd). Med apparaten kom fyra olika krokar, så det gäller att läsa manualen för att veta vad som är för vilket ändamål. Degkroken var dock gansk självklart för bröddeg. Den fungerade bra som jag väntat mig. Degen blev jämn och bra och även riktigt god. Skålen är ganska djup, så man får lite lyfta på locket för att se in, men den fungerar helt klart bra för såväl små som stora satser deg. Det enda som inte fungerade bra, var degkrokens övre del. Den skall fungera som ett skydd som hindrar degen från att stiga upp in i krokens fäste. Den saknades i vår gamla maskin, så den är väldigt uppskattad. Problemet är att den bildar en "skål", så när man häller in mjöl från stänklockets lucka, får man passa sig, så att det inte hamnar in i krokens "skål". Det lär inte heller bli ett problem, för lärde mig snabbt att tima hällandet av mjöl.

Vi hade våra blivande grannar (och goda vänner) på besök, så de blev bjudna på semlor. Tog även chansen att använda bort sista julservetterna för i år.


Idag prövade jag att laga potatismos med K-kroken. Fick igen plocka fram manualen för att lista ut vilken krok som passade sig. Den fungerade väldigt bra. Stänklocket på och apparaten på fullt snurr. Slätt och bra var resultatet.

Några små startbekymmer har det kanske blivit, men sist och slutligen är jag väldigt nöjd. Smoothiemixerns problem visste jag före köpet, så det blev ingen överraskning. Brödbakandet var det viktiga och det fungerar just så bra som jag hoppats. Det lär bli många goda focaccian i framtiden.

6 kommentarer:

  1. Jag brukar köra utan locket och fungerar bra det också :)

    SvaraRadera
  2. Sämpylät oli tosi hyviä, meidän oli jo tänään tarkoitus niitä kokeilla mut jauhot unohtu kauppaan :)

    SvaraRadera
  3. Camilla: Locket fungerar nog och är till hjälp, men kan nog hända att det inte håller allt för länge. Vet inte hur det fungerar om man vispar grädde. Skålen är ju nog högre, så kanske det inte strittar lika mycket som från min förra. Då fick jag använda en servett som stänklock.

    Heini: Voi harmi, mutta hyvää kannattaa odottaa ;) Varmasti saisi ihan hyvän jollain "väärillä" jauhoillakin. Itse taisin ainakin korvata hiivaleipäjauhon tavallisella vehnäjauholla. Resepti löytyy joka tapauksessa nyt reseptiblogista.

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny! markte just att du har en blogg! :) kiva!
    hur funkar smoothie maskinen? du borde testa nan av mina grona smoothien! nyfiken pa vad du sku tycka om dem ;) Kram, Annika

    SvaraRadera
  5. Smoothie maskinen fungerar bättre och bättre ju mera jag använder den. Har funderat på att testa dem med som lunch till jobbet. Har du något bra tips om vilken det lönar sig att börja med. Helst även en där alla ingredienser hittas lätt i vår butik här hemma.

    SvaraRadera
  6. Hej!! Absolut denna: http://findingequilibrium.blogg.se/2013/january/smoothie-heaven.html ! Du kan ersatta kokosvattnet med vanligt kranvatten om du inte hittar kokosvatten. den e saa god! Meddela vad du tyckte, ifall du testar den :) Annika.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...