tisdag 29 januari 2013

Duck egg blue & Eggplant

Stickar helst av bommull, då jag gillar känslan av garnet. Har en hud som lätt blir rödflammig, så ylle sticks och är oftast för hett. Akryl ignorerar jag helt, då det känns fånigt att sätta så mycket arbete på något som sedan är av dålig kvalite och blir nopprigt. En liten regel då jag går i garnbutiken. Men, regler är gjorda för att brytas. Då jag såg det här yllegarnet, visste jag inte vad det skulle bli, så köpte fyra nystan. Älskar färgen och skulle gärna hitta den oftare i butiker både med tanke på inredning och kläder. Garnet är Rowans. Har stickat av deras bommulls-linnegarn och bommullsgarn och var nöjd med kvaliteten.

Rowan, pure wool - Färgen ser något grönare ut på bild


Den färgen hade jag gärna målat rummet på lande med, men det blev inte riktigt så som det såg ut på den lilla lappen. Den färgen hade jag gärna inrett barnens rum med, men tygvärlden och målfärgsvärlden var för begränsad.


Nu blir det då ett projekti i något mellan bolero och väst. Har inget mönster, utan stickar en modifierad version av boleron jag lagade nyligen. Istället för att bara sticka en rektangel formar jag den lite och hoppas det blir bra.


Skulle gärna även inreda vårt sovrum i den här färgen. Värt ett nyt försök kanske? Nyansen är dock väldigt svår att få rätt. Vad  kallas den? Duck egg blue blir ofta lite för blå medan eggplant för grön. Det blir lätt mint grönt eller babyblått, vilka jag inte vill ha i inredningen. Då man googlar på duck egg blue, märker man snabbt att det finns väldigt olika åsikter om vad det är för färg. Själv gillar jag bäst den som wikipedia kallar Robin egg blue och den 99colors.net kallar eggplant. Stickningen är närmare den första. Något där emellan för inredningen tack!



1 kommentar:

  1. Ta nystanet med till Bauhaus så kan dom skanna färgen direkt därifrån. Kan hända att det inte går att mäta från nystan, men från ngt hårdare material. Finns säkert andra målfirmor som kan göra samma...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...